Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Light verb constructions and their using in German journalistic texts
Pekárková, Ludmila ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Martschini, Elisabeth (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou verbonominálních vazeb a jejich užitím v německých publicistických textech. Cílem teoretické části je vysvětlit na základě odborné literatury základní pojmy - verbonominální vazba, funkční sloveso, plnovýznamové sloveso. Dále jsou rozlišeny verbonominální vazby podle syntaktických a sémantických kritérií, která specifikují pravidla pro použití verbonominálních vazeb v praxi. Jednotlivá pravidla jsou ukázána na příkladových větách. Cílem praktické části je analyzovat a porovnat pomocí tabulek a grafů užití verbonominálních vazeb v německých publicistických textech (Frankfurter Allgemeine Zeitung, Bild) a určit ze sémantického hlediska jaké typy verbonominálních vazeb se v textech vyskytovaly nejvíce. Na základě tohoto pozorování bylo zjištěno, že seriózní deník Frankfurter Allgemeine Zeitung obsahoval více těchto vazeb než bulvární deník Bild. Tato skutečnost se odvíjí od použití nominálního stylu, který je v dnešní době upřednostňován v oficiálních a publicistických textech. Klíčová slova verbonominální vazba, funkční sloveso, plnovýznamové sloveso, publicistické texty
Substantivní kompozita v německých publicistických textech
Jakubů, Kamila ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Haupenthal, Thomas Maria (oponent)
V teoretické části autorka práce prostuduje sekundární odbornou literaturu týkající se tvoření slov v německém jazyce, definuje pojmy a porovná informace uváděné v jednotlivých publikacích. V praktické části bude vyhledávat substantivní kompozita v novinových článcích otištěných v určitých rubrikách seriózního a bulvárního tisku a porovná, ve kterém typu periodik se substantivní kompozita vyskytují častěji a lingvisticky je blíže určí. Klíčová slova: Lexikologie, substantiva, kompozita, publicistické texty
Karel Čapek a jeho "tichý hlas" v době ohrožení demokracie (1935-1938)
Nováková, Michaela ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Ve své bakalářské práci na téma "Karel Čapek a jeho ‚tichý hlas' v době ohrožení demokracie" analyzuji publicistické texty, které vycházely v letech 1935-1938 v deníku Lidové noviny, České slovo a časopise Přítomnost. Sleduji Čapkův vývoj ve vymezených letech a zároveň si všímám toho, jak se jeho publicistická tvorba proměňuje s přibližujícím se rokem 1938. Důležité jsou Čapkovy aktivity, které souvisí s jeho bojem o záchranu demokracie v Československu v době postupného rozmachu fašismu. Součástí práce je rovněž úvod do společensko-historického pozadí 30. let 20. století. Cílem práce jsou zjištění, která v Čapkově literární tvorbě sledují historické události té doby a zda byl Čapkův "tichý hlas" dostatečně varovný, výstižný a nápadný. Tato bakalářská práce se nevěnuje Čapkově práci komplexně, pouze si na základě analýzy dobových textů vybírá ty, jež v určitém období působí výrazněji než ostatní.
Charakteristika jazykových prostředků v současných publicistických textech
Jakubů, Kamila ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Haupenthal, Thomas Maria (oponent)
V teoretické části autorka stanoví hypotézu, které jevy se budou častěji objevovat v seriózních resp. bulvárních denících a tuto hypotézu podloží odbornou literaturou. Dále budou v teoretické části vybrané jevy blíže popsány na základě sekundární literatury. V praktické části budou tyto vybrané jevy sledovány v konkrétním bulvárním a seriózním deníku a bude porovnávána četnost jejich výskytu. Cílem práce je popsat jazykové prostředky, které jsou typické pro seriózní, resp. bulvární tisk. U vybraných jevů (např. , anglicismy, FVG, frazeologismy, složeniny tvořené pomlčkou apod.) bude sledována nejen četnost jejich výskytu, ale zejména aktuální tendence v užívání těchto jevů. KLÍČOVÁ SLOVA lingvistika, jazykové prostředky, publicistické texty, bulvární tisk, seriózní tisk
Karel Čapek a jeho "tichý hlas" v době ohrožení demokracie (1935-1938)
Nováková, Michaela ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Ve své bakalářské práci na téma "Karel Čapek a jeho ‚tichý hlas' v době ohrožení demokracie" analyzuji publicistické texty, které vycházely v letech 1935-1938 v deníku Lidové noviny, České slovo a časopise Přítomnost. Sleduji Čapkův vývoj ve vymezených letech a zároveň si všímám toho, jak se jeho publicistická tvorba proměňuje s přibližujícím se rokem 1938. Důležité jsou Čapkovy aktivity, které souvisí s jeho bojem o záchranu demokracie v Československu v době postupného rozmachu fašismu. Součástí práce je rovněž úvod do společensko-historického pozadí 30. let 20. století. Cílem práce jsou zjištění, která v Čapkově literární tvorbě sledují historické události té doby a zda byl Čapkův "tichý hlas" dostatečně varovný, výstižný a nápadný. Tato bakalářská práce se nevěnuje Čapkově práci komplexně, pouze si na základě analýzy dobových textů vybírá ty, jež v určitém období působí výrazněji než ostatní.
Light verb constructions and their using in German journalistic texts
Pekárková, Ludmila ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Martschini, Elisabeth (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou verbonominálních vazeb a jejich užitím v německých publicistických textech. Cílem teoretické části je vysvětlit na základě odborné literatury základní pojmy - verbonominální vazba, funkční sloveso, plnovýznamové sloveso. Dále jsou rozlišeny verbonominální vazby podle syntaktických a sémantických kritérií, která specifikují pravidla pro použití verbonominálních vazeb v praxi. Jednotlivá pravidla jsou ukázána na příkladových větách. Cílem praktické části je analyzovat a porovnat pomocí tabulek a grafů užití verbonominálních vazeb v německých publicistických textech (Frankfurter Allgemeine Zeitung, Bild) a určit ze sémantického hlediska jaké typy verbonominálních vazeb se v textech vyskytovaly nejvíce. Na základě tohoto pozorování bylo zjištěno, že seriózní deník Frankfurter Allgemeine Zeitung obsahoval více těchto vazeb než bulvární deník Bild. Tato skutečnost se odvíjí od použití nominálního stylu, který je v dnešní době upřednostňován v oficiálních a publicistických textech. Klíčová slova verbonominální vazba, funkční sloveso, plnovýznamové sloveso, publicistické texty
Substantivní kompozita v německých publicistických textech
Jakubů, Kamila ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Haupenthal, Thomas Maria (oponent)
V teoretické části autorka práce prostuduje sekundární odbornou literaturu týkající se tvoření slov v německém jazyce, definuje pojmy a porovná informace uváděné v jednotlivých publikacích. V praktické části bude vyhledávat substantivní kompozita v novinových článcích otištěných v určitých rubrikách seriózního a bulvárního tisku a porovná, ve kterém typu periodik se substantivní kompozita vyskytují častěji a lingvisticky je blíže určí. Klíčová slova: Lexikologie, substantiva, kompozita, publicistické texty
Analýza jazykových prostředků v rubrice Objev přílohy Magazín Dnes MF Dnes
KOTZINOVÁ, Šárka
Bakalářská práce na téma Analýza jazykových prostředků v rubrice Objev přílohy Magazín DNES MF DNES se věnuje podrobnému rozboru jazykových prostředků v rubrice Objev přílohy Magazín DNES MF DNES. V první části práce se zaobírá všemi aspekty publicistického jazyka a publicistických textů obecně. Opírá se při tom o publikace různých uznávaných teoretiků pojednávajících o dané problematice. V druhé části práce se věnuje analýze konkrétních textů rubriky Objev v různých jazykových rovinách tj. v rovině fonetické, lexikální, morfologické a syntaktické. Neoddělitelnou součástí zkoumaných textů jsou i přiložené fotografie názorně doplňující text a svým způsobem se k nim vztahující. Práce rovněž poskytne charakteristiku celé čtvrteční přílohy MF DNES a pokusí se naznačit tendence vývoje časopisu v době, z níž pochází zkoumané texty. Rozdělení na praktickou a teoretickou část není tak striktní. Praktická část a příklady následují teoretický výklad. Soustředí na texty od roku 2008 do roku 2012, některé příklady, zejména fotografií, jsou z roku 2013. Pro lepší orientaci je práce členěna na kapitoly.
Společenské a politické odlišnosti v jazyku a stylu publicistiky různých politických období
NESTÁVALOVÁ, Petra
Práce je zaměřena na publicistické texty deníku Rudé právo, resp. Právo ve třech historických obdobích (1918 - 1938, 1948 - 1989, 1989 - 2009). Z každého období je zvolen jeden rok, ve kterém jsou sledovány aktuální společenské a politické události. Pozornost je kladena na strukturu deníků, jejich schéma, pravidelné rubriky a způsob podávání informací. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj publicistického stylu a jeho charakteristiku. Praktická část je založena na konfrontaci uvedených období jak v jazykové rovině, tak v rovině obsahové. Jazykové prostředky jsou nejdříve popsány teoreticky, a k nim jsou poté uvedeny příklady z jednotlivých deníků. Z politického a společenského hlediska jsou stručně charakterizovány dějinné etapy vývoje státu i deníku, které jsou rovněž dokládány příklady událostí uvedených v denících. Cílem je postižení změn ve slovní zásobě a v politických a společenských událostech daných období.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.